objavi na
pozareport.si

forum

Mediji

Sobota, 6. februar 2010 ob 18:21

Mercator for sale: zakaj se je v Ljubljano včeraj pripeljal mali Todorić?
Prodaja Mercatorja spet buri duhove: hrvaški Agrokor slovenskih ambicij ne skriva več
2010 Pozareport

Odpri galerijo

V torek popoldne se je v Ljubljani pojavil intriganten gost; 31-letni Ante Todorić, izvršni direktor hrvaškega Agrokorja za prodajo na drobno in najmlajši sin mogotca Ivice Todorića, ki obvladuje verigo hrvaških prehrambenih in trgovskih podjetij, med njimi tudi Konzum, katerega glavni tekmec na bosanskem in srbskem tržišču je slovenski Mercator. "Mali Todorić", ki je tudi fizično izjemno podoben očetu, je kobajagi prišel na konec 4. konference direktorjev prodaje, kjer sta s Petrom Franklom, direktorjem in odgovornim urednikom časnika Finance, pred zbranim občinstvom prijazno debatirala o poslih in ekonomski krizi.
Vendar (Ante) Todorić ni kdorsigabodi, še manj pa Agrokor in Konzum, zato je logično vprašanje, ali je najmlajši Todorič v Ljubljano prišel res samo zaradi (neke) prodajne konference in "talk showa" s Franklom?!
Bliža se namreč 8. februar (slovenski kulturni praznik), ko naj bi družba Arkas prejela tako imenovane nezavezujoče ponudbe za nakup Mercatorja (na sliki predsednik Mercatorjeve uprave Žiga Debeljak); gre za 36-odstotni delež v lasti bank, zaplenjen Istrabenzu in Infond Holdingu, znotraj tega pa ima največji kolač – nekaj več kot 10 odstotkov - državna banka NLB. Po neuradnih informacijah je eden izmed glavnih kandidatov za nakup tega deleža prav Agrokor, ki je tokrat prvič javno pokazal zanimanje za nakup Mercatorja.
Mimogrede, za nakup Mercatorja se je Agrokor že potegoval, nazadnje lani spomladi. Previdni Ante Todorić pa je včeraj diplomatsko dejal takole: "Nič ne morem reči, v občutljivem času smo … Mercator je uspešen, je naš tekmec in partner, in to je to."
Za največjega hrvaškega trgovca sicer velja, da je precej konzervativno in do javnosti zaprto podjetje. Ja, mogoče pa je včerajšnji prihod malega Todorića del skrbno načrtovane kampanje Agrokorjevega lastniškega vstopa v najboljšega slovenskega soseda.
Ampak, kakšne so pravzaprav hrvaške možnosti? Po nekaterih ugibanjih naj bi Boško Šrot, nekdanji prvi človek hobotnice Pivovarne Laško, preko določenih podjetij, ljudi in poznanstev še vedno imel (čutil) priložnost, da vpliva na potek postopkov, povezanih z lastniškim dogajanjem v Mercatorju; dejstvo pač je, da Pivovarna Laško pod vodstvom Dušana Zorka še vedno obvladuje okoli 23 odstotkov lastništva Mercatorja, nadzorni svet Pivovarne Laško pa še vedno fura Tone Turnšek, ki je prej nadziral tudi Šrota. Ne gre zanemariti niti morebitnega motiva Boška Šrota; zakaj pa se ne bi malo maščeval tistim, ki so ga pomagali vreči s tajkunskega prestola in pivovarskega imperija?! Poleg tega bo zanimivo spremljati, kaj bo storila Nova Ljubljanska banka pod vodstvom še vedno rahlo novega predsednika uprave Boža Jašoviča. Naši viri namreč pravijo, da je znotraj banke še vedno moč čutiti boje interesov posameznih frakcij. Zato je vprašanje, če se bo NLB sploh sposobna odločiti in prodati svoj delež v Mercatorju. Tega naj bi kupovala tudi Kapitalska družba, toda predsednik uprave Kada Borut Jamnik, ki se – tako se vsaj zdi – trenutno še največ ukvarja s preoblikovanjem Kapitalske družbe v famozno pokojninsko zavarovalnico, neodločno pripoveduje, da naj bi Kad v Mercatorju nastopal zgolj kot "portfeljski finančni investitor".
Slabi obeti za dogovor na slovenski strani, kaj narediti z Mercatorjem (minister za finance Franci Križanič Mercatorja ni uvrstil med strateške državne naložbe), pa zagotovo povečujejo možnosti ambicioznega hrvaškega tajkuna.
Spomnimo, Ivica Todorić je precej investiral tudi v predvolilno predsedniško kampanjo - sicer hudo poraženega - zagrebškega župana Milana Bandića; to ni presenetljivo, kajti mesto Zagreb je skupaj z Agrokorjem solastnik podjetja Zagreb plakat, največjega ponudnika zunanjega oglaševanja v hrvaški prestolnici, ki se na svoji spletni strani hvali s ponudbo plakatnih površin na najbolj frekventnih zagrebških prometnicah. V luči (ali senci, če hočete) teh Agrokorjevih ambicij bo zanimivo spremljati tudi poteze hrvaške premierke Jadranke Kosor, ki se trudi Hrvaško pripraviti na skorajšnji vstop v Evropsko Unijo, vendar bo morala (spet) zagristi v "Todorićev model upravljanja gospodarstva". Mali Todorić sicer pravi, da se "oče ni nikamor nagibal, ne na levo, ne na desno, še manj pa komu podrejal, in da se je vedno zavzemal za transparentnost ..."
Hrvaški mediji trdijo, da bi Agrokorjev prevzem Mercatorja utrdil njegov položaj na Hrvaškem. Vendar to ni ključni namen Ivice Todorića; on bi rad naredil največjo trgovsko verigo v regiji (podobne ambicije je pred časom gojil tudi bivši šef Mercatorja Zoran Janković), z nakupom Mercatorja in vstopom na slovensko tržišče pa bi slavil prvovrstno zmago.
Okej, toda kako bosta reagirali politični in poslovni eliti na obeh straneh Kolpe?
No, Peter Frankl mi je včeraj popoldne povedal (predno je odpotoval v Stockholm, na srečanje direktorjev časopisov švedskega založnika Bonnier Group, lastnikov časnika Finance), da je bil Ante Todorić v Ljubljani več čas na konferenci direktorjev prodaje ...
(Bojan Požar)

Sorodne vsebine

Galerija slik

Teme
Ante Todorić Ivice Todorića Petrom Franklom Žiga Debeljak Boško Šrot Dušana Zorka Tone Turnšek Boža Jašoviča borut jamnik Franci Križanič Milana Bandića Jadranke Kosor zoran janković (Bojan Požar)

objavi na pozareport.si

Zadnji komentarji

cox

2015-03-19 08:29:19


zmagal je ptičar

Prijatelji

NAJBOLJ OBISKANO

Mercator for sale: zakaj se je v Ljubljano včeraj pripeljal mali Todorić?